Uit onderzoek van Pierre Audoin Consultants (PAC) en IT Services Marketing Association (ITSMA) blijkt dat CIO’s en andere beslissers binnen het bedrijfsleven het meest vertrouwen op adviezen van collega’s wanneer het gaat om het aanschaffen van producten en de keuze voor leveranciers.
In het onderzoek, waarvoor 355 beslissingsbevoegde managers wereldwijd ondervraagd werden, komt naar voren dat de aanbevelingen van collega’s voor een manager het zwaarst meetellen als ze nieuwe IT-diensten en -producten overwegen. Meer dan 40 procent van de respondenten gebruikt collega’s binnen het bedrijf als klankbord voor suggesties en ongeveer 30 procent gaat te rade bij collega’s in soortgelijke functies bij andere bedrijven. Eenzelfde percentage ondervraagt de leden van een organisatie waar hij of zij deel van uitmaakt.
Facebook en LinkedIn
Naast collega’s zijn ook blogs en sociale netwerken een belangrijke bron van advies voor Europese managers. Meer dan de helft van hen gebruikt of Facebook of LinkedIn om informatie te vergaren of collega’s te ondervragen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de hoogste prioriteit van CIO’s bij backup, archivering en disaster recovery ligt. 50 Procent van de IT-managers houdt zich hiermee bezig. Andere hoog scorende prioriteiten zijn beveiliging (34%), IT-optimalisatie (33%) en virtualisatie (28%). Wat betreft de laatste technologie is een opvallend geografisch verschil te ontdekken. Amerikaanse beslissingsmakers zien virtualisatie als de hoogste prioriteit, terwijl de technologie bij managers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Brazilië niet in de top drie gemeld wordt.
Budgetten grotendeels gelijk gebleven
Het IT-budget is voor de meeste kopers gelijk gebleven of gedaald. De grootste groep CIO’s (een kwart van hen) meldde een verandering van slechts twee procent. Dit is geen verrassing, vindt PAC-directeur Olivier Nguyen van Tan. “We zijn de recessie begonnen met slanke IT-budgetten. Er was dus weinig ruimte om te snijden vergeleken met de vorige recessie.”
Als grootste uitdaging zien de beslissingsmakers het snijden van kosten en het verbeteren van productiviteit (54%). 42 Procent houdt zich bezig met innovatie en het implementeren van nieuwe technologiën en 39 procent kijkt naar de mogelijkheden van uitbreiden. “Kostenreductie blijft natuurlijk een prioriteit, maar we zien ook signalen dat ondernemingen zichzelf herpositioneren om meer competitief te zijn als de recessie voorbij is.”
Reageer
Preview