Iedereen gebruikt Facebook, omdat iedereen Facebook gebruikt. Maar de laatste tijd lijkt Facebook - en hetzelfde geldt eigenlijk voor alle andere sociale netwerken - steeds verder af te glijden naar een manipulatieve, tijdverslindende en afleidende bewakingsmachine die meer kwaad dan goed doet.
Waarde weggeslurpt
Ik schrijf al een tijdje over deze enigszins verontrustende trend die ervoor zorgt dat bedrijven en professionals iets huiveriger kijken naar hun aanwezigheid op digitale platforms. Bovendien zit het bedrijven inmiddels niet lekker dat de waardetoevoeging erin zit dat Mark Zuckerberg simpelweg waarde van jouw bedrijf naar het zijne verplaatst.
Lees ook: Nieuwe social media beleid: neem gepaste afstand
Het is allang duidelijk - en de laatste tijd meer dan ooit - dat sociale netwerken bestaan om tijd en persoonlijke informatie van gebruikers op te zuigen. Hoe meer tijd, hoe meer data, hoe beter. We zijn bang om te kappen, want we hebben het gevoel dat we anders contacten verliezen en moeilijker content vinden die voor ons belangrijk is. We proberen ook aanwezig te zijn in de meeste van de populairste netwerken.
Wat hebben we nodig?
De vraag is alleen: wat is een 'goed' sociaal netwerk? We lijken niet veel opties te hebben. Of verkijken we ons dan op de zaak. Laten we een niveau hoger gaan staan en kijken wat we daadwerkelijk nodig hebben. Dat zijn de volgende eigenschappen:
- Veel gebruikers - tenminste op het niveau van Facebook
- Filteren van spam en intimidatie, maar verder geen algoritmisch filter
- In staat zijn om in contact te komen met gebruikers van alle sociale netwerken
- Geen advertenties
- Te beheren en automatiseren door gebruikers zelf
- Bruikbaar op zowel mobiel als desktop
- Een goede zoekfunctie (in tegenstelling tot die van Facebook)
Je hebt de kop van dit artikel al gelezen, dus je weet al dat ik ga beargumenteren dat e-mail dit allemaal doet en ik snap je scepsis, maar laat ik verder kijken bouwend op mediaprofessor Nathan Schneider die al eens stelde dat e-mail het stabielste sociale netwerk is en dat "het kan evolueren, omdat het een open protocol is, mensen er apps bovenop bouwen en het gebruik verandert".
Als je er aan gaat staan, is e-mail eigenlijk een relikwie van een vergaan tijdperk. Millennials gebruiken het niet. Berichten-apps, social media en gedeelde platforms werden steeds meer een vervanger. Bedrijven volgen naar waar gebruikers zich bevinden, dus e-mail staat op de rol om steeds meer te worden uitgefaseerd.
Behalve dan dat niets van de vorige alinea echt waar is - of zelfs te adviseren is. Sterker nog, e-mail is en blijft de superieure communicatiemethode in vergelijking met nieuwere technologieën. Een van de redenen draait om grootte. Facebook wordt als dominant sociaal netwerk gezien met momenteel 2,2 miljard actieve gebruikers per maand.
Indrukwekkend, maar niet zo indrukwekkend als de 3,8 miljard e-mailgebruikers die samen honderden miljarden mailtjes per dag versturen. Het e-mailuniversum wordt momenteel gedomineerd door Google, die 1,2 miljard actieve e-mailgebruikers heeft. Gmail en Inbox zijn de breedst ondersteunde en populairste platforms, die ook nog eens inprikken op andere Google-software als Chrome of Android.
Google heeft vorige maand een nieuwe specificatie onthuld: AMP voor e-mail. Dat staat voor Accelerated Mobile Pages en bestaat al een paar jaar als methode om webpagina's te optimaliseren voor mobiele toestellen, vooral nieuwsartikelen en andere journalistieke content. Het is zo succesvol dat AMP nu meer verkeer genereert dan Facebook.
Omstreden toevoeging
AMP voor e-mail stelt uitgevers in staat om e-mails te versturen die zich op het web zelf bevinden, in plaats van elementen van het web inladen of links bevatten naar het web. Dat betekent dat ondersteuning van AMP e-mails drastisch interactiever kan maken dan nu het geval is. Ze worden ververst bij het openen, dus je kunt content nog ná verzending aanpassen.
De dienst is momenteel beschikbaar als Google Developer Preview, maar het bedrijf is voornemens het aan alle e-mailclients aan te bieden als open source. AMP voor e-mail is controversieel omdat sommige mensen het zien als technologische overkill en omdat het vereist dat een open platform een standaard van Google gebruikt.
Manipulatieve diensten
Ondanks dat is het wel een tekenen voorbeeld van de superioriteit van e-mail tegenover berichten-, sociale- en deelplatforms, die de helft van de dingen die met e-mail mogelijk zijn niet kunnen. Nog zo'n voorbeeld is SmartReply, waar neurale netwerktech wordt gebruikt om te raden hoe je zou willen reageren om je deze opties te laten zien om aan te klikken als ze overeenkomen met wat je wilde zeggen. Dus in plaats van een relikwie is e-mail technologisch geavanceerde dan andere mainstream digitale communicatiemiddelen.
Sociale netwerkgoeroe's zeggen dat mensen de sociale netwerken vormen en dat het verkeerd is om te kappen met Twitter of #DeleteFacebook aan te hangen. Verbonden blijven is goed. Het issue dat we hebben met sociale netwerken is niet de mensen die het vormen, maar de sites zelf. Het grote probleem is dat ze zijn ontworpen om je aandacht te grijpen en niet meer los te laten. Ze hebben algoritmisch geleerd hoe ze gebruikers manipuleren om uren af te dalen in de krochten van de netwerken met weinig productieve afleidingen.
De beste oplossing is om e-mail te gebruiken als interface voor alle sociale netwerken. Met andere woorden, houd de mensen, maar dump de apps en sites grotendeels. Laten we eens kijken naar hoe dat eruitziet.
Het verdient aanbeveling om in je sociale netwerken de notificaties aan te passen. Hier doe je dat bijvoorbeeld voor Facebook: zet alles uit behalve e-mail. Je kunt fijnmazig aanpassen waar je meldingen van wilt krijgen. Ik raad je aan alleen e-mailmeldingen van 'Berichten van je beste vrienden' in te schakelen. Hoewel je dan wellicht eerst nog moet bepalen wie er onder je beste vrienden vallen.
Fijnafstelling
Doe dat met Twitter, Google+ en alle andere sociale netwerken die mensen die je kent gebruiken, zodat je op de hoogte blijft. ga vervolgens naar je e-mail-app of website en maak filters of regels aan om ervoor te zorgen dat meldingen van sociale netwerken in een aparte map gedeponeerd worden.
Maak in Gmail op de pc links een nieuw label aan met "sociaal" en klik op de instellingen (het tandwieltje rechtsboven). Ga naar "Filters en geblokkeerde adressen", kies voor "Nieuw filter aanmaken" en stel regels in voor mails van sociale netwerken die aan het label Sociaal worden gehangen. Als je Google's Inbox gebruikt en sociale mails worden nog niet gegroepeerd zoals jij dat wilt, kun je fijnmaziger filters instellen in Gmail, die vervolgens ook gelden voor Inbox.
Volg zeven regels om dit goed te laten werken:
- Verwijder alle sociale apps van je telefoon en gebruik geen webportals meer van sociale netwerken.
- Spreek exclusief via de e-mailmeldingen met collega's, vrienden en familie.
- Beperk je sociale netwerkgebruik tot één keer per dag.
- Blijf de meldingsinstellingen tweaken om zo min mogelijk berichten te krijgen, zonder het contact te verliezen met mensen die je belangrijk vindt.
- Als je iets post, die dat doelgericht vanaf een browser; blijf niet hangen om te browsen. Posten en wegwezen.
- Wees niet afhankelijk van sociale feeds voor content. Abonneer je op kanalen, podcasts, nieuwsbrieven en RSS om in je e-mail te horen over updates die je belangrijk vindt.
- Ruim je e-mail op: meld je af van dingen die je niet (meer) wilt en gebruik filters om het kaf van het koren te scheiden. Hoe meer tijd en aandacht je besteed aan het beheer van je postvak, hoe beter e-mail wordt.
Het is tijd om weer in te zien waarom e-mail zo geweldig is. Het is niet alleen het grootste, beste, meest beheersbare en geavanceerdste sociale netwerk, het is ook de beste, minst afleidende interface richting sociale platforms. Laat Facebook niet je aandacht opzuigen: gebruik e-mail en pak een stukje controle terug.
Reageer
Preview