Smart Industry biedt enorm veel kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, zegt onder meer de Kamer van Koophandel, maar dan moeten die bedrijven wel eerst weten waarover het gaat. En daar schort het nogal aan, zo blijkt uit een recent onderzoek onder 2000 Nederlandse ondernemers.
Laten we eerst eens kijken wat de initiatiefnemers (overheid, bedrijfsleven) zelf hanteren als definitie. We lezen op de website smartindustry.nl:
"Met de ontwikkeling van Smart Industry wordt de verregaande digitalisering en verweving van apparaten, productiemiddelen en organisaties (het 'internet of things') bedoeld, waardoor nieuwe manieren van produceren, nieuwe business modellen en nieuwe sectoren ontstaan."
KORTOM, SMART INDUSTRY:
- Optimaliseert de productie met inzet van ICT. Slimme machines en robots communiceren onderling met elkaar, sporen zelf fouten op en herstellen die fouten.
- Optimaliseert de interactie tussen mens en machine.
- Zorgt voor sneller, duurzamer en goedkoper produceren en leidt tot maatwerk van hoogwaardige kwaliteit.
Nou, duidelijk toch? Een beetje robotisering en een beetje internet der dingen en je bent er. Maar, aan de andere kant: het is wel weer een hype-woord, net als Smart Cities en Smart Cars. Je zet ergens smart voor en het klinkt heel intelligent.
En daarom kent vrijwel geen enkele Nederlandse ondernemer het begrip, zo blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel. Ja, spontaan is Smart Industry bekend bij een groot gedeelte van de luchtvaartindustrie en een klein beetje in de consultancy en ICT.
Dat de luchtvaartindustrie het begrip kent is geen verrassing aangezien er juist voor die branche dit jaar het 25-jarig jubileum wordt gevierd van het Schipholdiner, met als thema Smart Industry. Dat consultants en ICT-ers het begrip kennen (16 procent overigens maar) wekt geen verbazing aangezien ze daar wel bekend zijn met hypewoorden.
Gaat wel aan mij voorbij, denkt ondernemer
De rest van Nederland tast evenwel in het duister. En dat niet alleen: de belangstelling voor Smart Industry daalt, zelfs na een uitleg wat het is. In 2014 zagen de ondernemers nog wel kansen voor hun bedrijf, maar dat aantal is nu flink gedaald. Sterker nog, een toenemend aantal ondernemers denkt zelfs dat het intelligenter produceren met toenemende automatisering helemaal niet opgaat voor hun bedrijf.
Enquêteert de Kamer van Koophandel dan de verkeerde bedrijven of blijven ondernemers vasthouden aan hun eigen vertrouwde zakelijke modellen en kijken ze te weinig buiten hun eigen tunnel? Volgens de Kamer van Koophandel is dat laatste het geval, want het concludeert dat ondernemers in Nederland nog veel kansen laten liggen.
Ach ja. Verandering blijft altijd moeilijk. Maar persoonlijk hou ik er wel van. Veranderingen in productiemethoden die nogal revolutionair zijn, zijn bijvoorbeeld terug te vinden op: [Link] (Net gezien op de Expo in Parijs van het bedrijf waar ik voor werk) En over smart en duurzaam denk ik dat er inmiddels hele concrete voorbeelden zijn, omdat er schaalgrootte gecreeerd is om gerecyclede producten ook echt op de markt te brengen. Als voorbeeld was ik laatst op bezoek bij een recycle bedrijf die het plastic uit oude koelkasten, wasmachines en ook printers haalt en met dit plastic via 3D printing nieuwe plastic keukentafels aan het maken is. Kortom, een smart industry biedt kansen en het is misschien interessant om daar een samen over door te bomen. (Ronald Ostendorf)
Reageer
Preview