De onbeantwoorde vraag is hoe Google precies gaat verdienen aan de spraakopdrachten aan Assistant. Want of het nu gaat om praten richting de smartphone of een slimme speaker (die markt groeit volgens IDC momenteel explosief met 184 procent) niemand zit te wachten op audio-advertenties die te pas en te onpas op je worden afgevuurd.
(Google liet vorig jaar een proefballonnetje op door te 'experimenteren' met reclames via Assistant op Google Home en de reacties daarop waren niet mals, om te illustreren dat reclames via de virtuele assistent waarschijnlijk geen goed verdienmodel vormen.)
Advertentiemodel
Google heeft een ongebruikelijke positie met dit probleem, zoals ik hier onlangs uitlegde. Voor Amazon, de huidige marktleider op dit gebied, is het verdienmodel van de assistent duidelijk: het is makkelijker om dingen te bestellen via de speaker en zorgt voor meer verkoop - nog eens zonder prijsvergelijkingen ook nog. Maar Google heeft ook een interessante positie.
Google's core-business draait om advertenties en alles wat het bedrijf doet, draait erom dit verdienmodel te ondersteunen. Het is vrij vanzelfsprekend dat hoe meer tijd je besteedt online en het liefst met verschillende Google-diensten, hoe meer data het bedrijf over je kan verzamelen, en daarmee kan het beter gerichte advertenties afleveren waar je ook bent online.
Hardware secundair
En ja, het bedrijf is ook in de productie van hardware gestapt, maar de winst daarvan is slechts een fractie van het advertentiemonster dat onder de oppervlakte schuilt. Daarnaast zijn Google's motivatie als apparaatfabrikant drastisch anders dan de motivatie van de meeste andere bedrijven, vanwege een belangrijk verschil:
Door je Google-hardware te laten gebruiken, kan Google een betere constante gebruikerservaring afleveren met Google-diensten in het middelpunt. Dat betekent vervolgens dat je meer online gaat, meer Google-diensten gebruikt, waardoor Google meer gegevens over je kan verzamelen en-- nou ja, je snapt het wel. Zelfs als het om hardware gaat, gaat het niet echt om hardware.
Afhankelijk van ads
De uitdaging van Google is dat alle delen van het model erop rekenen dat Google je advertenties kan laten zien. Zonder dat element, valt het hele model uit elkaar. Als je meer van je zoekopdrachten zonder visuele (web)interface doet, bijvoorbeeld door te praten tegen een speaker, is het lastig om te verdienen met een advertentiemodel.
Op korte termijn zorgt het vooropstellen van Assistant ervoor dat je geïnvesteerd blijft in Google's ecosysteem. Maar als traditioneel zoeken minder relevant wordt dan spraakgestuurd zoeken, zoals de meeste deskundigen momenteel voorspellen, loopt Google een risico zijn eigen verdienmodel te ondermijnen.
Hierna: Google's oplossing voor dit dilemma.
Tot nu toe heeft Google de vraag over wat de oplossing over hoe slimme speakers en virtuele assistenten een langetermijnstrategie is ontweken. "We focussen nu op gebruikerservaring", is het gebruikelijke non-antwoord. "Het verdienmodel volgt later."
Dat later is nu aangebroken, hoewel de meeste mensen het verband nog niet hebben gezien. Eerder deze week schreef persbureau Reuters over een nieuwe AdWords-feature die Google de generieke naam 'Shopping Action' heeft gegeven. (Ik neem aan dat Googled dit tussen nu en november nog 17 keer gaat hernoemen.
Zoeken, niet kopen
Het komt erop neer dat Google winkeliers hun producten laat weergeven in zoekresultaten, maar niet voor de typische afgesproken prijs voor een advertentieweergave, maar in ruil voor een percentage van de verkoop die de ad oplevert. Google gebruikt daarvoor zijn platform Google Express om dit makkelijk te maken voor klanten.
Dat is volgens Google een manier voor retailers om beter te concurreren met Amazon. Zoals het er nu voorstaat, zegt het bedrijf tegen Reuters, stellen tientallen miljoenen kopers productvragen aan Google, maar doen ze uiteindelijk aankopen op Amazon. De hoop is dat door dit programma de gebruikers die extra stap schrappen en bij Google's suggesties blijven:
Het idee is om het bestelproces te vereenvoudigen voor consumenten die een hoop opties op hun bord krijgen door ze een mandje en checkout te geven - net zoals bij webwinkels. Winkeliers kunnen ook producten aanbieden via Google Home om daarmee de markt te bereiken van mensen die naar Amazon gaan voor een betere aanbieding en ze persoonlijke suggesties te geven op basis van aankoopgedrag.
Nieuwe adverteren
Maar dit betekent iets meer dan shopconcurrentie: het zorgt ervoor dat Google relevant blijft in een spraakgeörienteerd tijdperk waarin de rol van websites en display van banners afneemt. In dit model betalen 'adverteerders' Google nog steeds om jou als gebruiker te bereiken, alleen op een heel andere manier dan in het verleden. Ondertussen positioneren ze Google hiermee als gatekeeper van het moderne warenhuis, waar je alles koopt wat mensen zoeken.
Zo maakt Google zijn eigen Amazon op basis van zijn zoekbusiness en op zo'n manier dat het net zo goed werkt op een slimme speaker als op een browserpagina. Het is net als met Android en Chrome OS een strategie waarbij derden de inkomsten genereren en Google zijn positie, bereik en expertise gebruikt om het onderliggende platform te leveren.
Dat is een interessante aanpak en eentje die wel eens een belangrijke rol kan gaan spelen voor de toekomst van Google's core-business. De miljoenenvraag is natuurlijk of dit daadwerkelijk werkt - vooral als het tijdperk van de nu nog grotendeels onbewezen spraaktoekomst aanbreekt. En ook dat is nog maar de vraag.
Reageer
Preview