Het nauwkeurig berekenen van het 3D-volume om te kunnen printen, levert in de praktijk nogal wat problemen op. Startup Protocow heeft een innovatieve oplossing bedacht om het indienen van 3D-ontwerpen bij 3D-printbedrijven accurater te maken, en dus goedkoper.
Protocow, dat in een jaar tijd van idee naar bedrijfje is gegroeid, is de winnaar van de IT Innovation Day Startup –wedstrijd waarin mensen of bedrijven met nieuwe, innovatieve ideeën konden pitchen, met als beloning een gratis standplaats op IT Innovation Day. Daar krijgen ze de kans hun idee te presenteren bij een wat groter publiek.
Zoeken naar e-commercepartners
John Tillema, een van de oprichters van de Haagse startup, pakte die kans direct met beide handen aan. “Ik hoop dat we tijdens IT Innovation Day in contact komen met partijen die zich voornamelijk op het gebied van e-commerce bewegen. Dat doen wij ook, maar in een eventuele samenwerking kan nog meer mogelijk worden.”
Om bij het begin te beginnen: Tillema en zijn collega industrieel ontwerper Dimer Schaefer waren al redelijk actief in de wereld van 3D-printing, kwamen marketeer Harold van der Hoeven tegen en uit gesprekken bleek dat er nogal wat miste in de communicatie tussen klant en 3D-printingbedrijf. In onder meer het orderproces zaten veel obstakels, die veelal handmatig moesten worden opgelost. In onder meer de berekeningen tussen het ingediende ontwerp en het werkelijke printmodel zaten verschillen.
Eerste product: de STL-oogster
Dat heeft Protocow, inmiddels aangevuld met Drupal-specialist Raymond Muilwijk, opgelost met de zo geheten STL-oogster. STL staat voor Standard Tessellation Language en beschrijft de contouren van 3D-objecten.
Door gebruik te maken van deze STL-oogster kan direct vanaf een website een order geplaatst worden, waarbij het ingediende ontwerp zo accuraat mogelijk wordt berekend naar het eindproduct, waardoor er weinig verspilling is. “Daardoor zijn 3D-printbedrijven veel beter in staat om de eindprijs juist te berekenen”, zegt Tillema.
Uitbreiden naar Duitsland, verenigde Staten
Protocow richt zich vooralsnog puur op de business-to-businessmarkt en die is in Nederland zo’n 35 bedrijven groot. Daarom wil Tillema uitbreiden naar het buitenland, vooral Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de VS. Daarvoor is wel geld nodig. “We zijn nu in gesprek met investeerders. We hopen dat dit jaar nog rond te krijgen om snel door te kunnen. Op IT Innovation Day zullen we hopelijk ook potentiele investeerders tegenkomen, die niet alleen geld willen investeren maar ook ervaring in e-commerce meebrengen.”
Het bedrijfje wil naast de STL-oogster nog meer e-commerce-toepassingen ontwikkelen en zoekt daarnaast partijen die al actief zijn op die markt. Dan gaat dat breder dan alleen de zakelijke 3D-markt, Tillema kijkt ook naar bijvoorbeeld webwinkels. “Ik hoop een aantal partijen te ontmoeten op IT Innovation Day.”
Reageer
Preview