Aan het eind van de maand trekken fabrikanten en pers naar de jaarlijkse telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Daar worden de nieuwste gadgets en smartphones gepresenteerd. Maar een deskundige op mobiel gebied zegt dat de hardwarehype op mobiel gebied voorbij is en dat het de softwarejongens zijn die nu voor veranderingen gaan zorgen.
Hardware is uitontwikkeld
Victor Basta, directeur bij Magister Advisors, zegt dat we achterlopen door ons blind te staren op nieuwe speeltjes. “Analisten en media bekijken het helemaal verkeerd en zitten vast in een ouderwetse hardware-obessie. Dat was ook al zo bij computers in de jaren 70, voordat Microsoft zijn intrede deed. Het gaat in de mobiele industrie allang niet meer om het apparaat.” Volgens Basta is hardware grotendeels uitontwikkeld. “Smartphones vallen nu in herhaling, omdat innovatie al heeft plaatsgehad. De aandelenkoers van Apple heeft deels onder deze ontwikkeling te lijden. In 2013 zullen alle belangrijke ontwikkelingen op softwaregebied gebeuren.”
Hij stelt dat de echte uitdaging nu zit in het verdienen aan wispelturige mobiele gebruikers. Facebook, Amazon en Samsung zullen “bloeien of verwelken, afhankelijk van hun kundigheid om goede software te ontwikkelen en niet of ze goede apparaten maken.”
Basta stelt dat het mobiele ecosysteem belangrijk is en dat vooral Amazon daar stappen in zet. Het bedrijf heeft gedemonstreerd te kunnen innoveren met goedkope apparaten als de Kindle Fire en heeft ook genoeg “verstand van software om een wereldwijde standaard te zetten voor het vinden van engagement bij online klanten”.
Facebook slaat terug
Hij voorziet ook een groei van online advertentiebedrijf Adtech. “Integratie van online advertenties in digitale producten zit er al jaren aan te komen. Dit jaar wordt Adtech relevant voor alle platforms en regio’s”, denkt de directeur van Magister Advisors. “Bedrijven zullen nog beter dan voorheen manieren vinden om te verdienen aan digitaal adverteren op meerder platforms.”
Daarnaast voorspelt hij een stijging van de koers van Facebook voorbij de originele 38 dollar ten tijde van de beursgang, omdat investeerders het commerciële potentieel van Graph Search zullen herkennen. “Het is een grote kans voor het bedrijf om zich de komende drie tot vijf te transformeren.” Dat kan een grote impact hebben op hoe advertentie-inkomsten zich ontwikkelen, vooral op mobiel, zegt de analist.
BlackBerry 10 geen kans
Basta ziet de kansen van BlackBerry somber in, dat volgens de analist verpulverd dreigt te worden, ondanks goede recensies van het nieuwe besturingssysteem. “BlackBerry 10 is helemaal niet een jaar te laat; het is zeven jaar te laat. Het bedrijf zal worden verpulverd door de concurrentie.” Hij verwacht dat BB10 een opleving zal veroorzaken, maar dat dit een tijdelijke winst is voor het platform. De twee grootste troeven van BlackBerry, zakelijke integratie en ping, worden afgesnoept door respectievelijk Microsoft en WhatsApp, aldus de analist.
Reageer
Preview