Wie nog niet op Sina Weibo zit, loopt flink achter. Celebrities en multinationals haken massaal in op de Chinese Twitter-kloon en voorzien honderden miljoenen volgers van talloze interessante updates. Wat te denken van Tom Cruise, die op 23 februari dit jaar al meldde: "Greetings to my friends in China!". Inmiddels heeft de Hollywood-acteur zo'n 3 miljoen volgers: een miljoen meer dan op zijn officiële Twitter-pagina. Hij is niet de enige die heeft ontdekt dat er in China enorm veel kansen liggen.
Veel Westerse bedrijven zijn niet van gisteren en maken in grote getale accounts aan. Soms zijn het uithangborden voor de Chinese vestigingen van deze firma's, maar vaker gaat het puur om de naamsbekendheid van het merk in de Chinese markt te vergroten. Vergis je niet: op het netwerk hebben inmiddels 300 miljoen Chinezen hun thuis gevonden. Omdat sites als Google, YouTube, Twitter en Facebook in China niet worden toegelaten in het Aziatische land, schieten de alternatieven voor deze Amerikaanse websites als paddenstoelen uit de grond. Weibo (het Chinese woord voor microblogging) is het Chinese alternatief voor zowel Twitter als Facebook, omdat het niet alleen microblogging mogelijk maakt, maar je ook bijvoorbeeld complete fanpagina's laat bijhouden en apps laat draaien. Het hoge bereik van de site onder een jonge, Chinese doelgroep is natuurlijk razend interessant voor ondernemingen of ondernemers die in China proberen vaste voet aan de grond te krijgen.
Plussen en minnen
Helaas is ook Weibo niet perfect. Zo wordt een hoop gecensureerd door de overheid (daarover later meer) en heeft de site moeite om een goed werkend businessmodel te vinden - iets wat me trouwens bekend in de oren klinkt. Maar waar Weibo wel goed in is, is dat een compleet aanbod aan diensten levert (daar kan Google+ nog wat van leren als het Facebook wil overtreffen) en op alle mogelijke platforms vertegenwoordigd is met een app. Een hele prestatie wanneer je nagaat hoe lang de bekende Westerse social media apps - ik noem Facebook - soms op zich laten wachten. De laatste belangrijke aankondiging is dat er "binnenkort" een Engeltalige Weibo komt, al wordt een exacte datum niet gegeven.
Wil ik Tom Cruise en Bill Gates achterna en mijn invloed in China vergroten, dan moet ik ook op Weibo vertegenwoordigd zijn. Ik besloot te proberen of jezelf als niet-Chinees sprekende buitenlander gemakkelijk op de huidige site kunt registeren. Ook was ik benieuwd of je zomaar alles op het microblog kunt plaatsen.
Google Translate gaat niet werken
Aangezien Weibo niets in het Engels op de site vermeld heeft staan, is registratie een lastige klus. De hele procedure via Google Translate volgen is niet mogelijk, omdat Google bepaalde CAPTCHA's niet meeneemt en ingelogd navigeren onmogelijk is. Je zult dus moeten improviseren en dat lukte wonderwel. Het lukte me om een account te maken, 'vrienden' op te zoeken en toe te voegen, berichten de wereld in te sturen en een video te plaatsen.
Bij het plaatsen van de video ging het echter al mis met de censuur. Zo mocht ik niet naar YouTube linken, maar kon ik wel een link naar dezelfde muziekvideo via YouTube-kloon Tudou.com erop zetten. Linken naar Google.nl mocht wel, maar de Computerworld-pagina van Facebook op het netwerk plaatsen was taboe. Weibo hanteert het beleid van zijn zwarte lijsten voor sites waarop anti-Chinese meningen geuit kunnen worden dus ook voor niet-Chinezen.
Conclusie
Weibo biedt kansen voor bedrijven die iets in China willen gaan doen. De combinatie van een groot netwerk met honderden miljoenen Chinezen en een economie die in tegenstelling tot de Eurozone nog steeds groeit, maakt China een aantrekkelijke afzetmarkt. Toch zijn de bekende clichés over censuur ook op Weibo van toepassing en is de site voor buitenlanders door het gebrek aan ondersteuning voor Westerse talen nauwelijks toegankelijk. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Wie weet is de aanwezigheid op Weibo over een paar jaar minstens zo belangrijk als een Twitter- of Facebook-entiteit. Ik ben er in ieder geval klaar voor met mijn hagelnieuwe account, jij ook?
Reageer
Preview