Bijna 60% van alle aankopen begint tegenwoordig met een online zoektocht. En zoeken op locatie neemt daarbij een belangrijke plek in. Het voelt toch vertrouwd om bij lokale bedrijven iets af te nemen.
Met lokale SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt je bedrijf lokaal vindbaar in de zoekmachines. Door gebruik te maken van lokale SEO kun je met jouw locatie voordeel behalen ten opzichte van grote landelijke spelers.
En dat biedt kansen voor je bedrijf. Rank je nog niet in de landelijke top 3 van Google? Lokaal kun je wellicht zo op 1 staan. Wil je met je bedrijf groeien en doe je nog niet veel aan je lokale vindbaarheid? Dan kun je met lokale SEO nieuwe prospects uit de regio genereren.
Met lokale SEO kun je jouw bedrijf laten groeien als lokale speler. We geven je in dit artikel 5 tips om je lokale SEO te boosten!
Tip 1: Optimaliseer Google Mijn Bedrijf
Jouw bedrijf wordt vermeld in Google Mijn Bedrijf. En die vermelding kun je zien als een soort online visitekaartje. Wanneer dat er professioneel uitziet, geeft dat een potentiële klant vertrouwen.
Screen daarom zorgvuldig al jouw online gegevens die te vinden zijn bij Google Mijn Bedrijf. Jouw bedrijf moet daar namelijk niet alleen vindbaar zijn, maar alle gegevens moeten ook kloppen en actueel zijn.
Er is behoorlijk wat in te vullen, maak daar gebruik van. Voeg een paar mooie foto's, de prijzen van je diensten, of de mogelijkheid om een afspraak te maken toe. En verzamel reviews.
Selecteer daarnaast ook relevante categorieën. Denk bijvoorbeeld goed na over de hoofdcategorie en kies categorieën die het beste passen bij jouw dienstverlening.
Check als laatste je content zorgvuldig. Dubbele content in Google Mijn Bedrijf is namelijk een absolute no go: het leidt tot een lagere plek in de zoekmachine resultaten.
Google Mijn Bedrijf is continu in ontwikkeling. Zorg dus dat je het bijhouden van Google mijn Bedrijf opneemt in je proces.
Tip 2: Gebruik structured data voor rijkere zoekresultaten
Gebruik diverse tooling om te testen hoe jouw website in de lokale resultaten naar boven komt. Kijk daarbij welke structured data je nog aan jouw gegevens moet koppelen.
Met structured data genereer je namelijk rijkere zoekresultaten. Bij een Structured Data Markup markeer je je content met een stukje code. Die code helpt om de content begrijpelijker te maken voor de zoekmachines.
En dat resulteert erin dat zoekresultaten anders worden gepresenteerd, je kan hiermee bijvoorbeeld een rich snippet creëren. Die rich snippet biedt meer informatie en kan specifieke onderdelen van een pagina uitlichten.
Niet alleen tekstueel, ook visueel. Zo kun je in de zoekresultaten een mooie foto van een product of een reviewscore door middel van sterren tonen. En dat zorgt voor meer aandacht. Grote kans dat er sneller op jouw zoekresultaat geklikt wordt.
Tip 3: Gebruik relevante lokale content
Het is belangrijk om rekening te houden met het algoritme van Google & Google Rankbrain. Jouw potentiële klanten gebruiken generieke zoektermen, Google Rankbrain begrijpt de zoekintenties achter die zoektermen. Het verband tussen deze zoektermen en jouw content is bij lokale SEO van belang.
Daarom moet jouw website relevante lokale content bevatten om invloed te hebben op jouw ranking in de zoekmachines. Geef op jouw webpagina's dan ook lokale informatie. Gebruik bijvoorbeeld lokale zoektermen. Geef lokale informatie, zoals plaatsnamen, parkeermogelijkheden, openingstijden, speciale events die locatie gebonden zijn, etc.
Wanneer je meerdere vestigingen hebt door het land is het ook belangrijk om voor iedere vestigingspagina unieke content te schrijven. Met de juiste lokale content draag je bij aan je relevantie voor de zoekmachines.
Tip 4: Zorg voor een goede lokale backlink structuur
Voor lokale SEO is het belangrijk dat je lokale backlinks verzamelt van bijvoorbeeld lokale ondernemingen, lokale verenigingen of instanties. Met die lokale backlinks benadruk je voor de zoekmachines nogmaals je locatie en relevantie.
Die lokale backlinks verkrijg je door content te schrijven die lokale bedrijven interessant vinden. Denk aan een blog of gids. De content die je produceert kun je delen met relevante lokale bedrijven. Zo kan een gids over upcoming events van jouw bedrijf interessant zijn voor de lokale horeca.
Verder kun je content delen via plaatselijke ondernemersverenigingen, lokale kranten, of via sponsoring van een lokale club. Ook samenwerkingen met plaatselijke stage-organisaties en overheidsinstellingen kunnen goede lokale backlinks opleveren.
Wees dus creatief en verken alle mogelijkheden voor het verkrijgen van lokale backlinks.
Tip 5: Gebruik nieuwe trends als voice search
Gesproken zoekopdrachten worden tegenwoordig vaak gebruikt om lokaal specifieke diensten of producten te vinden. Voice search is dan ook een trend die zich momenteel razendsnel ontwikkelt en een grote invloed heeft op lokale SEO.
Om na een gesproken lokale zoekopdracht te verschijnen in de lokale zoekresultaten moet jouw lokale SEO dan wel geoptimaliseerd zijn. Na een gesproken zoekopdracht toont Google namelijk nog maar één zoekresultaat. Dit is een lijstje of een enkel antwoord en noem je een featured snippet.
De featured snippet geeft direct antwoord op de vraag die gesteld is en staat boven de organische zoekresultaten in Google. Alleen dat ene zoekresultaat leest Google voor.
Dit is een kans voor jouw bedrijf om boven de normale zoekresultaten getoond te worden. Optimalisatie voor voice search zorgt er dan ook voor dat jouw bedrijf lokaal beter vindbaar is.
Lokale SEO is een continu proces
Het optimaliseren van je lokale vindbaarheid vraagt om continue ontwikkeling. Zorg dus voor een beredeneerde aanpak en blijf op de hoogte van de trends en ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO.
Je kunt in ieder geval vandaag direct aan de slag met deze 5 tips om je lokale SEO te boosten en daarmee te groeien als lokale speler en landelijke spelers wellicht te verslaan!
Dit artikel is in samenwerking met SmartRanking tot stand gekomen.
Reageer
Preview