Waarschijnlijk zijn er vandaag de dag maar weinig CEO's die zouden zeggen dat hun bedrijf niet datagestuurd is. Vrijwel alle bedrijven en organisaties streven ernaar om op een creatieve manier gebruik te maken van data, zoals voor analyse en automatisering.
Sebastiaan Laurijsse van NXP
Maar hoe doe je dat goed?
Eén benadering is om te beginnen met het op orde brengen van datamanagement in het algemeen: het vinden, identificeren, classificeren, opschonen, overdragen en verwerken van data. Dit betekent in wezen dat er een stevige basis en een solide platform moet worden gelegd, voordat er wordt nagedacht over data-analyse en -automatisering.
Maar dit is niet de enige manier. Volgens Sebastian Laurijsse, Senior Director Generic IT Services & User Experience bij NXP moet je beginnen met het oplossen van één probleem. "Daarna kun je het platform dat je gebruikt, stap voor stap verbeteren. Het gevaar van te veel aandacht voor het op orde brengen van het datamanagement in het algemeen is dat de processen die je daardoor krijgt geen resultaat opleveren."
NXP is een van 's werelds grootste producenten van elektronische componenten. Ze moesten meer datagestuurd gaan werken om te kunnen voldoen aan de toegenomen vraag in een heel erg competitieve markt. NXP koos Splunk als dataplatform.
Transparantie is de sleutel
Een terugkerend thema in wat Laurijsse zegt, is de geleidelijke opbouw van steeds geavanceerdere oplossingen voor datamanagement en data-analyse. Het belangrijkste doel daarbij moet volgens hem altijd het vergroten van de transparantie in het bedrijf zijn. Transparantie zorgt namelijk voor een betere controle over wat er in het bedrijf gebeurt en betere mogelijkheden om de toekomst te voorspellen.
De stapsgewijze aanpak geldt ook voor de details. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het creëren van eenvoudige vragen aan de database, om vervolgens meerdere vragen te gaan combineren met data uit verschillende bronnen.
Dat is dus de basisaanpak. Maar wat hebben mensen in het gemiddelde bedrijf hieraan? Vinden ze het belangrijk om datagestuurd te worden? En zo niet, hoe kunnen ze dan toch overtuigd worden?
"Het is belangrijk om verbeteringen te meten en goede praktijken te belonen", vindt Laurijsse. "De eis om meer te doen met hetzelfde budget kan dan ook heel stimulerend werken als het gaat om dit soort veranderingen. Daarnaast kun je een organisatie ook herstructureren om het doorvoeren van veranderingen te vergemakkelijken."
Strategie is fundamenteel
Een van de pijlers in een veranderingsproces richting een datagestuurde aanpak is dat alle betrokkenen moeten begrijpen waarom er data wordt verzameld. Dit vraagt om een fundamentele strategie waar iedereen in de organisatie achter staat en aan wil meewerken. Deze strategie moet zoveel mogelijk gekoppeld worden aan bedrijfs- en operationele doelstellingen.
"Maar het proces moet niet centraal gestuurd worden", benadrukt Laurijsse. "Ja, er moeten centrale ondersteunende functies zijn, maar het werk moet uitgaan van de verschillende behoeften die er bestaan."
Eén aspect van het veranderingsproces heeft betrekking op de professionele rollen die nodig zijn. Laurijsse legt uit dat NXP hier diepgaand over heeft nagedacht en hun conclusie is dat het vereenvoudigen van structuren essentieel is. Nu zijn er binnen NXP bijvoorbeeld tien professionele rollen die algemeen erkend worden als het gaat om het werken met data, terwijl er voorheen maar liefst 90 beschreven werden.
Veel van de moderne rollen zijn nieuw; datagestuurd worden met precies dezelfde structuur en professionele rollen als vroeger is simpelweg niet mogelijk. Het proces omvat alles, van basis database admin tot geavanceerde data-analyse. Het is ook belangrijk om goed uitgebalanceerde teams te hebben waarin iedereen een duidelijke rol heeft.
"Je moet vooral niet vertrouwen op superhelden", benadrukt Laurijsse. "De ervaring leert dat zulke types het vaak moeilijk hebben met diepgaande veranderingen. Ze zijn gewend om te reageren op gebeurtenissen, ze blussen graag brandjes. Maar als ze dan de ontwikkelingen vooruit moeten helpen, dan blijken ze daar lang niet altijd toe in staat.
Tot slot moet ethiek doordringen in elk aspect van het datamanagement. Dit betekent dat niet alleen wet- en regelgeving, zoals de GDPR, invloed moet hebben op de manier waarop met data wordt omgegaan. Het is net zo belangrijk om fatsoenlijk te handelen, ook als er geen precieze regels zijn. "Heel simpel gezegd: wat je niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet."
Kijk hoe vooruitdenkende organisaties data gebruiken bij alles wat ze doen. Het Blueprints for Success e-boek geeft je de verhalen van meer dan 30 organisatorische visionairs, variërend van de financiële dienstverlening, gezondheidszorg en technologie tot retail, non-profit en de publieke sector. Download het e-book hier.
Reageer
Preview